Adı bile yeter: XIAMEN

0
422

180 bin metrekarelik dev bir alanda 56 ülkeden toplam 2 bin firma stand açtı, 148 ülkeden 150 bin 319 ziyaretçi fuara akın etti, doğaltaş sektörünün kalbi A4 gün boyunca aynı noktada attı

Önce Hong Kong’a uzun bir yolculuk, ardından rötarlarla dolu bir bekleyiş, Xiamen’deki sisin dağılmasıyla tamamlanan ve toplamda 24 saati aşan bir seyahat… Yorgun, uykusuz, tükenmiş bir halde iniyorsunuz Xiamen’e. Ancak hayatta adrenalin diye bir gerçek var ki, tüm yorgunlukların ilacı! Ertesi gün dünyanın en büyük fuarına adım atacak olmanın heyecanı, dostlarla yapılan sohbetlerin tadıyla birleşiyor, sizi 4 günlük şölene hazır hale getiriyor. İşte 18. kez kapılarını açan Xiamen Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı da bu beklentilerin karşılığını verdi, bir kez daha “Söz konusu Xiamen ise yorulmaya değer” dedirtti.

Doğaltaş sektörünün kalbi
Her yıl olduğu gibi 6-9 Mart tarihlerinde gerçekleşen fuarla ilgili detaylı analize geçmeden bir noktanın altını çizmek gerekiyor. Fuardaki ziyaretçi yoğunluğu, katılımcı sayısı, beklentilerin karşılanıp karşılanmaması bakış açısına göre değerlendirilebilir. Ancak tartışılmayacak bir konu var ki, söz konusu doğal taş sektörü ise, Xiamen Fuarı bu sektörün kalbi. Özellikle uluslararası katılımcı ve ziyaretçi çeşitliliği ile Xiamen Fuarı, sektörün ‘olmazsa olmaz’ organizasyonlarının başında geliyor.

2017 rakamları korundu
Peki fuarla ilgili istatistikler ne? Organizatör firma Xiamen Jinhongxin Exhibition Co. Ltd. tarafından paylaşılan veriler, fuarın geçtiğimiz yılki düzeyini koruduğunu işaret ediyor. 18. Xiamen Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı’nda 56 ülkeden 2 bin firma ürünlerini sergiledi. Ev sahibi Çin, yüzde 64.28’lik oranla doğal olarak fuarda en yoğun temsil edilen ülkeydi. Katılımcıların yüzde 35.77’lik dilimini ise, dünyanın en büyük fuarında ürünlerini sergilemek isteyen uluslararası firmalar oluşturdu. 2017 yılında da Xiamen Fuarı’nın katılımcı sayısı, 56 ülkeden toplam 2050 firma olarak açıklanmıştı.

146 farklı ülkeden ziyaretçi
Doğaltaş sektörünün bu büyük şovunu takip etmek için Xiamen Uluslararası Konferans ve Sergi Merkezi’ni ziyaret eden kişi sayısının da 150 bin 319 olduğu belirtildi. Bu rakamın 29 bin 513’ünü 146 farklı ülkeden Çin’e gelen uluslararası ziyaretçiler oluşturdu. Bir önceki yıl da Xiamen Fuarı’nın ziyaretçi sayısının 150 bin 290 olduğu belirtilmişti. Fuar ziyaretçilerinin çoğunluğunu yüzde 59.43’le Asyalı iş insanları oluştururken Avrupalılar da yüzde 17.6 ile ikinci sırada yer aldı.

Türkiye açık ara önde
Dünyanın en büyük blok mermer üreticisi olarak Türkiye’nin, dünyanın en büyük fuarında ön sırada yer alması doğaldı. Türk Doğaltaş Sektörü, Xiamen’deki ‘liderliğini’ bu yıl biraz daha artırarak sürdürdü. Geçtiğimiz yıl toplam 136 firmayla fuardaki toplam uluslararası katılımcı sayısının yüzde 25.55’ini oluşturan Türkiye bu yıl 140 temsilciyle gövde gösterisi yaptı. Türkiye’nin ardından en yüksek katılım gösteren ülke 88 firmayla İtalya olurken, Brezilya’dan 47, Hindistan’dan 40, Mısır’dan da 31 firma ürünlerini sergiledi.

Milli katılım 10. kez EİB’den
Xiamen Fuarı’nda Türkiye’nin Milli Katılım Organizasyonu, 10. kez Ege İhracatçılar Birliği (EİB) tarafından gerçekleştirildi. Türk firmalarının çoğunluğu, ana girişin hemen sağ bölümünde yer alan A2 Holü’nde konumlandı. Türkiye’yi temsil eden 140 firmanın 77’si milli katılım kapsamında fuarda yerini alırken 63 firma da bireysel katılım gösterdi. Milli katılım kapsamında hazırlanan standlar, sade ve şık tasarımlarıyla geçer not almayı başardı. Türk katılımcılar, 3 bin 61 metrekarelik bölümü milli katılım kapsamında olmak üzere toplam 3 bin 557 metrekarelik alanda ürünlerini sergiledi.

Türkiye Büyükelçisi’nden ziyaret
Xiamen Fuarın ilk günü, Türk Holü’nün girişindeki alanda sembolik açılış töreni düzenlendi. Saatler 11.00’i gösterirken gerçekleşen törende Türkiye’nin Çin Büyükelçisi Abdulkadir Emin Önen, Guangzou Başkonsolosu Melih Bora Kerimoğlu, Ticaret Ataşesi Serdar Afşar, Ege Maden İhracatçıları Birliği (EMİB) Başkanı Mevlüt Kaya, İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Başkanı Aydın Dinçer ve yönetim kurulu üyeleri açılış kurdelesini hep birlikte kesti. Başkan Kaya, Xiamen Fuarı’nda Türkiye’nin ilk kez büyükelçilik düzeyinde temsil edildiğini ve bu durumun Türk Doğaltaş Sektörü’nü gururlandırdığını belirtti.

Önen: Sektör gurur veriyor
Açılış töreninde konuşan Türkiye’nin Çin Büyükelçisi Abdulkadir Emin Önen, “Dünyanın en büyük doğaltaş fuarının en büyük katılımcısının Türkiye olması gurur verici. Türk doğaltaş sektörünü tebrik ediyor, başarılı fuarlar diliyorum. Sektörün Çin’e yaptığı ihracatın da artmasını temenni ediyorum” diye konuştu. Açılış sonrası protokol üyeleri, Türk firmalarının standlarını tek tek ziyaret ederek “İyi fuarlar” dileğinde bulundu.

“Birlik”ler omuz omuza
Burada bir noktanın altını çizmek gerekiyor. Xiamen Fuarı, geçtiğimiz yıllarda Türkiye’nin milli katılımını organize eden EİB ile UR-GE projelerini organize eden İMİB’in soğuk savaşına sahne oluyordu. Türkiye ihracatının gelişmesine hizmet eden iki birliğin yöneticilerin yan yana bile gelmemesi sektörde gereksiz bir gerginliğe neden oluyor ve hoş durmuyordu. Bu kez ‘olması gereken’ görüntü vardı karşımızda. İMİB’de yönetimin değişmesinin ardından başlayan omuz omuza çalışma Xiamen’de de dikkat çekti ve Türk Doğaltaş Sektörü, güzel bir birliktelik sergiledi.

Gri ve beyaz modası sürüyor
Gelelim fuarın trendlerine. Xiamen Fuarı öncesi gri ve beyaz ağırlıkla taşların, son dönemin favorileri olduğunu söylemek mümkündü. Dünyanın en büyük doğaltaş fuarı, modanın devam ettiğini gözler önüne serdi. Türk standlarında da üretimine yeni başlanan beyaz ve gri taşlar ilgi odağıydı. Dolomite’in giderek standlarda daha fazla yer aldığını, bununla birlikte bej mermerlerin de her zamanki popülaritesini koruduğunu belirtelim.

Çinliler sadeliği tercih etti
Geçtiğimiz yıllarda birbirinden farklı stand tasarımlarıyla İtalyan firmalarına rakip olan Çinliler, 2018 yılında tercihini sadelikten yana kullandı. Ancak bu sadeliğin zarif bir şıklıkla birleştiğini de belirtelim. Fuarın en çok ilgi çeken noktalarından biri BC Stone tarafından sergilenen mermer evdi. Bunun yanında Huahui Stone, Türkiye’den en çok taş ithal eden firmalar arasında yer alan KH Marble da gözleri üzerinde toplamayı başardı. İtalyan firmaları yine tasarım alanındaki ustalıklarını konuştururken Gruppo Tosco Marmi standı tam not aldı.

Kaya: Açığı İzmir kapatacak
EMİB Başkanı Mevlüt Kaya, fuar sonrası yaptığı değerlendirmede iki noktanın altını çizdi. Kaya, “Tipik bir Xiamen Fuarı’nı geride bıraktık. Burası dünyanın her yerinden katılımcılara, dünyanın her yerinden ziyaretçinin geldiği, ciddi projelerin konuşulduğu, dünyanın en büyük fuarı. Ama genel olarak fuarın bir önceki yıla göre biraz daha sönük geçtiğini gördük. Yine de gelen müşterilerin tümünün ciddi alıcılar oluşu, o açığı kapattı. Ayrıca standımıza gelen hemen herkese İzmir’e gelip gelmeyeceklerini sordum ve cevapların tümü olumluydu. Şu an İzmir’in merkezi dışında Seferihisar ve Kuşadası’ndaki otellerin bile dolmuş olması, İzmir Fuarı’na ciddi bir katılım olacağını işaret ediyor. Sanki buradaki açık, İzmir’de tamamlanacak gibi duruyor” dedi.

Granitten gitar
Doğal taştan neler üretilebileceğinin sınırlarını zorlayan firmalardan biri de Fanjia Stone’du. Granitten imal edilen iki gitar, fuar ziyaretçilerinin meraklı bakışlarını üzerinde topladı. Firmanın standında sergilenen iki gitar biri Tan Brown granitten üretilmişti. 80 kilo ağırlığındaki gitar, 400 Amerikan Doları karşılığında satışa sunuldu. Red Granit’ten imal edilen ve 20 kilogram ağırlığında olan ikinci gitarın fiyatı ise 500 Amerikan Doları’ydı. Firma yetkilileri, gitarların 15 günlük bir çalışma sonrası üretildiğini belirtti.

Dinçer: Türk katılımı başarılı
İMİB Başkanı Aydın Dinçer ise; sektörde yakalanan birliktelik ortamının devamı için Xiamen’de yerlerini aldıklarını belirterek “Sektörün tek ses, tek vücut olduğunu göstermek için fuara katıldık. 2018 yılında bu sinerjiyle yüzde 28-30’luk ihracat artışı hedefliyoruz. Fuar genel olarak iyiydi. Türk katılımının, standlarının başarılı olduğunu düşünüyorum. Ancak fuarın geçtiğimiz yıla oranla biraz daha yavaş olduğunu gördük” dedi.

27 bin dolarlık Ferrari!
Çin firması Haobo Stone tarafından granitten özel olarak üretilen Ferrari, fuarın ilgi odağıydı. Hindistan Jacaranda Granit’ten yapılan aracın, lastik ve jantlarında ise yine Hindistan’da üretilen Black ve Grey granit kullanılmış. Aracın iç bölümde ise Türkiye’de üretilen bej ve beyaz mermer tercih edilmiş. Uzunluğu 3,5, genişliği 1,5 ve yüksekliği de 90 cm. olan taştan Ferrari’nin 4,5 ton ağırlığında olduğu belirtildi. Firma yetkilileri 45 günde hazırladıkları aracı 27 bin dolardan satışa sundu.

İZFAŞ’tan 25. yıl daveti
Xiamen Fuarı doğal taş firmaları kadar fuar organizasyonları için de yoğun bir çalışmaya sahne oldu. İZFAŞ da organizasyonunu üstlendiği MARBLE Fuarı’nın tanıtımını yaptı ve firmaları İzmir’e davet etti. 2019 yılında 25. yılını kutlayacak MARBLE Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı’na daha yoğun katılım için çalıştıklarını kaydeden Genel Müdür Gül Şener; “Amerika, Hindistan, Brezilya, İran, İtalya, Çin, Endonezya, Fas ve Almanya’da doğaltaş fuarlarına katılarak tanıtım çalışması yaptık. Bu yıl 57 bin metrekare stant alanı olacak. 30 bin ton ağırlığında 1500 blok gelecek ve dünyadaki en ağır fuar olacak” dedi.

İlk gün karmaşası
Her zaman profesyonelliği ile öne çıkan Xiamen Fuarı’nın ilk gününde bu kez karmaşa hakimdi. Çinli görevlilerin X-Ray cihazından geçen katılımcı ve ziyaretçileri bir de üst aramasından geçirmesi, girişte uzun kuyrukların oluşmasına neden oldu. Bu durum, fuar katılımcılarının da tepkisine neden oldu ancak ikinci günden itibaren giriş kapıları artırılınca sorun ortadan kalktı.

Stratejik partner Marble Trend
Türk doğaltaş dergiciliğinin lideri olarak, dünya doğaltaş fuarcılığının zirvesi noktasında biz de her yıl olduğu gibi yerimizi aldık. 2008 yılından bu yana aralıksız olarak takip ettiğimiz bu dev organizasyonun bir parçası olma gururunu 11. kez yaşadık. Çince ve İngilizce olarak hazırlanan ve Çin’de basılan Çin Özel Sayımızı, A1 Holü’ndeki standımızdan fuarın katılımcılarına ve profesyonel ziyaretçilerine ulaştırdık. Ayrıca Marble Trend, C1 Holü’nün girişinde Xiamen Fuarı’nın stratejik ortakları için hazırlanan uluslararası yayınlar alanında da yerini aldı ve dünyanın dört bir yanından gelen iş insanlarının beğenisini topladı.

Büyükelçi Önen Marble Trend’i inceledi
Türkiye’nin Çin Büyükelçisi Abdulkadir Emin Önen, fuarın açılış töreni sonrası Marble Trend Dergisi’ni inceledi. Xiamen Fuarı için hazırladığımız özel sayıyla ilgili sorular soran Önen, dergimiz yayıncısı Çağlayan Sueli’den bilgi aldı.

Xiamen’den Shuitou’ya
Marble Trend’in Çin Özel Sayısı’nın dağıtımı yalnızca Xiamen Fuarı ile sınırlı değildi. Fuarın ardından Çin’in en büyük mermer pazarlarından olan Shuitou’da da dergimizin dağıtımı gerçekleştirildi. Marble Trend’i inceleyen Çinli sektör temsilcileri, Türk doğaltaş sektörü, yeni ürünler ve gelişmeler hakkında en güncel bilgileri edinmiş oldu.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here