İhracatYeniden yükseliş dönemi "2.048.092.464 $"

Yeniden yükseliş dönemi “2.048.092.464 $”

-

Yeniden yükseliş dönemi “2.048.092.464 $”

Türkiye’nin doğaltaş ihracatında 2013’ten bu yana süren gerileme son buldu, 2 milyar dolar hedefi tuttu

2017’de ihracatını yüzde 13.43 oranında artıran Türk Doğaltaş Sektörü, 2 milyar 48 milyon dolar gelir elde etti

Dünyanın en zengin mermer rezervlerine sahip olan, ürün çeşitliliğiyle de rakipsiz konumda bulunan Türkiye, ihracat konusunda son 3 yılı sıkıntılı geçirmişti. 2.2 milyar dolarla rekorlar yılı olarak kayıtlara geçen 2013 sonrası önlenemeyen bir düşüş başlamış, 2016 gelir 1.8 milyar dolara gerilemişti. 2017’ye girerken artık hedef bu tabloyu değiştirmek, yeni bir tırmanış dönemi başlatabilmekti. Çıta 2 milyar dolara konuldu ve 12 ay sonunda hedefe ulaşıldı. 2017 yılında bir önceki yıla oranla ihracatını yüzde 13.43 oranında artıran Türkiye, 2 milyar dolar barajını aşmayı başardı.

Gelir 2 milyar 48 milyon dolar
Türk Doğaltaş Sektörü, geçtiğimiz yıl toplam 7 milyon 936 bin 480 ton taş ihraç ederken, kasasına giren para 2 milyar 48 milyon 92 bin dolar oldu. Türkiye’nin doğaltaş ihracatında başlayan ‘yeniden yükseliş devri’nin üç ayağı olduğunu söyleyebiliriz. Çin’de yaşanan hareketlilik blok pazarını ayağa kaldırırken, son yıllarda sürekli ivme kaybedilen ABD pazarı biraz olsun kıpırdadı, Hindistan’daki patlamayla birlikte 3 yıldır süren gerilime devrini noktaladı.

Çin’de yüzde 29.6’lık artış


Gelelim rakamların detaylı analizine. “Türk Doğaltaş Sektörü’nün atardamarı” diyebileceğimiz Çin Pazarı, 2017 yılında sıçrama yaptı. Dünya devine olan ihracatımız yüzde 29.6’lık artışla 1 milyar dolar barajına yaklaştı. Çin’e satılan 4 milyon 694 bin 148 tonluk doğaltaş karşılığında Türkiye’nin kasasına 945 milyon 747 bin dolar girdi. Hatırlatalım, Çin’e olan ihracatımız 2013’te zirve yapmış, 981.8 milyon dolar gelir sağlanmıştı.

Hindistan patlama yaptı
Hindistan’da ithalata uygulanan kotaların kalkmasıyla birlikte Türk doğaltaş sektörünün gözü de bu ülkeye çevrilmişti. Hindistan beklenen patlamayı 2017’de yaptı. Önemi giderek artan bu pazarda Türkiye’nin ihracat geliri bir önceki yıla göre yüzde 54 yükseldi ve 84 milyon 899 bin dolara tırmandı. Blok ihracatının geneline baktığımızda da yüzde 28.3’lük büyüme göze çarptı. Türk Doğaltaş Sektörü, blok mermer ve traverten satışından 1 milyar 104 milyon dolar kazanç elde etti.

ABD’de düşüş durdu


2017 yılının pozitif geçmesinde üstteki verilerden de anlaşılacağı gibi blok pazarındaki hareketlilik başrol oynadı. Gelelim işlenmiş ürün pazarına… Bu alanda Türkiye’nin en büyük müşterisi olan ABD pazarında geçtiğimiz yıla oranla yüzde 2.15’lik büyüme yaşandı. Elde edilen gelir 294 milyon 390 bin dolara yükseldi. Belki bu oran çok büyük bir gelişmeyi işaret etmiyor. Ancak bu pazarda bir önceki yılın yüzde 11.2’lik gerilemeyle kapatıldığını düşünürsek, en azından düşüşün durmasını pozitif bir gelişme olarak yorumlamak mümkün.

Arap pazarı sıkıntılı
İşlenmiş ürün pazarındaki bir diğer önemli pazar da Suudi Arabistan. Ancak Arap pazarında 2017 yılı pek de iyi geçmedi. Türkiye’nin ihracat geliri yüzde 12.4 oranında geriledi, 104.5 milyon dolara indi. Irak’ta da yüzde 10.5’luk düşüş dikkat çekti. Bu tabloda asıl sıkıntı ise işlenmiş mermer ihracatını gösteren genel istatistiklere yansıdı. İşlenmiş mermer ihracatında satılan ürün yüzde 2.14 oranında artarken, gelir yüzde 1.45 azaldı! Traverten ihracatında ise yüzde 8.1’lik bir büyüme göze çarptı.

2018’e iyi başladık


Evet, 2017 yeniden yükseliş dönemine geçtiğimiz bir yıl oldu. Artık önemli olan 2018 yılında da bu artışı devam ettirmek, sektör başkanlarının dile getirdiği gibi 2.4 milyar dolar seviyesine doğru ilerlemek. Bu doğrultuda 2018’in ilk iki ay verilerine de göz atalım. 2018’in ilk iki ayına baktığımızda Türk Doğaltaş Sektörü 270 milyon 540 bin dolar ihracat girdisi sağladı. Bu rakam geçtiğimiz yılın aynı döneminde 246 milyon 874 bin dolar seviyesindeydi. Yani 2018’in ilk iki ayı yüzde 9.58’lik bir artışla başladı. Bakalım devamı gelecek mi?

Diğer İçerikler

Türk doğaltaş sektörü 19 ülkeden, 40 ithalatçıyı İzmir MARBLE Fuarı’na getiriyor

2024 yılının ilk çeyreğinde arı gibi çalışarak Suudi Arabistan, İngiltere, Güney Kore ve Çin’de pazarlama faaliyetleri yapan Ege Maden...

Marble İzmir’de kurulum başladı

Marble İzmir’de ilk doğaltaş alana getirildi17 - 20 Nisan 2024 tarihleri arasında fuarizmir’de düzenlenecek Marble İzmir – Uluslararası Doğaltaş...

İMİB’den ‘Taşın ana vatanı Türkiye’ projesi

İMİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Eyüp Batal, “İMİB olarak, Türk doğal taşını dünyada bir marka haline getirmek için kapsamlı...

Türk doğaltaş ihracatçıları Çin’den umutlu döndü

Dünya doğal taş sektörünün en büyük buluşma noktası Çin’in Xiamen şehrinde düzenlenen 24. Xiamen Doğal Taş ve Teknolojileri Fuarı...

EMİB’in 2024 hedefi 1 milyar 250 milyon dolar

Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Alimoğlu, “2024 yılı sonunda Maden sektörümüzün toplamda 6,5 milyar dolar, doğal...

Alacakaya’dan prestij projesi: Dubai Hills Golf Place

Yıllara meydan okuyan markalar yaratmak büyük bir ayrıcalık… Rosso Levanto ile Black Pearl ile, Cream Karaman ile bu anlamda...

Çok Okunanlar

- Advertisement -spot_imgspot_img

Bunlara da göz atabilirsin
Diğer Haberler