LİYUAN LUXURY STONE GENEL MÜDÜRÜ EDDİE WANG MARBLE TREND’E KONUŞTU…
Xiamen Stone’da Çin pazarının yönünü anlamak için C Holü’ndeyiz… Yıllarca Türk taşlarıyla süslenmesine alıştığımız o görkemli Çin firmalarının stantlarında artık Brezilya ağırlığı göze çarpıyor. Hem pazarın yönünü, hem de Çin’deki son durumu konuşmak için Liyuan Luxury Stone Genel Müdürü Eddie Wang’la sohbete oturuyoruz. Söze Çin pazarındaki durumu konuşarak başlıyoruz. Eddie, Çin’de uzun yıllar hükümetin ithal mermer konusunda cesaret verici adımlar attığını, son dönemde özellikle gride bazı lokal ocakların açıldığını belirtiyor ve ekliyor: “Bunun dışında gride Kamboçya, beyaz renkte de Vietnam gibi seçeneklerin güçlendiğini söyleyebiliriz.”
900 BİN TON BREZİLYA TAŞI
Geçiyoruz Liyuan Luxury Stone’un da standını süsleyen Brezilya taşlarına… Brezilya’nın sektördeki dominasyonunu soruyoruz… Eddie çarpıcı rakamlarla anlatıyor gelinen noktayı: “Aslında bu konuda fazla bir şey söylemeye gerek yok. Rakamlar bir çok şeyi özetliyor. 2024 yılında Çin’in Brezilya’dan ithal ettiği doğal taş miktarı 900 bin ton. Bugüne kadar Çin’in Brezilya’dan ithal ettiği en büyük miktar bu. Ve 2024 yılında Brezilya’dan ithal edilen taşın bedeli de yaklaşık olarak 1.2 milyar dolar. Egzotik Brezilya taşlarının şu an çok popüler olduğu ortada. Yeşil ve tonlarına ilgi halen yüksek. Kırmızı ve sarı tonlarında da hareketlilik var.”
BEJ HER ZAMAN ÖZELDİR
Buradan Türk taşlarına dönüyoruz. Eddie Wang’a, Çin’de her zaman popüler olmasına alıştığımız Türk taşlarının ikinci planda kalışının nedenini soruyoruz… Eddie tüm kibarlığı ve sempatikliğiyle noktayı şöyle koyuyor: “Şu anki durumu biraz modayla ilişkili değerlendirmek gerek. 2-3 yıl öncesine kadar Türk grileri Çin’de çok popülerdi. Öncesinde de bejler için aynı şeyi söyleyebiliriz. Şu an için biraz daha egzotik ve hareketli taşlar öne çıkıyor. Ancak miktar açısından baktığımızda Türk taşları halen Çin’de en önde gelen seçeneklerden biri. Mermer sektöründe bazı taşların seramikle, porselenle ve diğer yapay ürünlerle yer değiştirdiğini kabul etmek gerekiyor. Bu nedenle daha özel, yapay seçenekleri olmayan ürünler öne çıktı. Son dönemde beje olan ilgi yeniden yükseliyor ki, ben de bej rengin her zaman çok özel ve zarif bir seçenek olduğunu düşünüyorum. Kalitesine göre değişebilir ama bej lüksü temsil eden özel bir ton.”