Xiamen Fuarı’ndan bu yana sektörün ana gündem maddesi Çin pazarı… Ne oluyor, ne yapmalı, işler hangi yöne gidiyor? Çin pazarının güçlü temsilcilerinden Kanyon Grup ortaklarıyla sohbetimizde de gündem aynıydı. Çin’de neler oluyor? Firma Genel Müdürü Halil Öztürk 5 noktanın altını çizdi, bize de başlığı atmak düştü.
1- PANDEMİ ETKİSİ SÜRÜYOR
Çin pandemi etkisinden yeni yeni kurtuluyor. Ancak mermer ve inşaat sektöründe o etki halen geçmiş değil. Bazı bej taşlarda hareketlenme görünüyor. Ama onlarda da çok yüksek düzeyde değil. Umutlarımız var ancak Çin’de 2024 yılı çok parlak görünmüyor.
2- GRİDE SORUN BÜYÜK
Gri pazarında yüzde 60-70 kayıp olduğunu söyleyebilirim. Buradaki en büyük sorun Çin’in kendi içindeki ve çevre ülkelerdeki yeni ocaklar. Bizden çok daha düşük maliyetlerde üretilen bu taşlar Çin’de çok aktif durumda.
3- BREZİLYA AĞIRLIĞI ARTIYOR
Burada en dikkat çekici konu Brezilya ağırlığı. Hiçbir fuarda bu kadar Brezilyalı ve Brezilya taşı görmedim. Tamamen en ön sıraya geçmiş durumdalar. Butik taşlarda çeşitlilikleri çok yüksek. Saydığım kadarıyla 300’e yakın farklı taşları var. Dünyada bu kadar çeşitlilik arz eden ocaklarının içinde geride kalabiliriz.
4- YENİ RAKİP GÜNEY ASYA
Gri ve beyaz taşlarda artık en büyük rakibimiz Güney Asya ülkeleri. Kamboçya grisi, Vietnam beyazı, Çin’in kendi bünyesinden çıkan griler, Myanmar ve Laos taşları. Aynı zamanda Afrika’da Madagaskar ve çevre ülkelerinden yeni ocaklar, yeni taşlar geliyor. Sektörde ciddi yer edinmeye başlayan taşlar oldu bunlar.
5- YENİ BİR STRATEJİ ŞART
Türkiye’nin artık diğer ülkelerin taşlarıyla kendi taşlarını kıyaslamaya başlaması gerek. Bu kıyası objektif bir şekilde yapıp sektörde nerede duracağımızı bilmeliyiz. Ona göre müşteri portföyümüzü yeniden gözden geçirmeli, yeni bir strateji oluşturulmalıyız. Yoksa sektörde belli taşlar haricinde uzun vadede çok sıkıntılı günler yaşayabiliriz.